vrijdag 12 december 2014

winter-sapje met koolblad en pompoen

Het werd eens tijd om een sapje te laten zien... we hebben al 101 variaties gemaakt, de ene met wat meer succes dan de andere :-)
Deze laat ik vooral ook zien omdat het niet zo'n gangbaar sapje is, en het viel goed mee van smaak...
De verhoudingen tussen de verschillende groenten kan je natuurlijk variëren naar eigen smaak, of voeg er andere dingen aan toe.


Wat is er dan een beetje anders aan dit sapje?
In mijn groentetuin staan nu bv veel koolsoorten, en bv bloemkool heeft hele grote bladeren staan aan de plant, dat moet je toch niet weggooien. Ook de bladeren hebben gezonde eigenschappen, die zijn niet giftig en dus perfect te verwerken in bv een sapje!
Dus ik heb in deze green juice heel veel bloemkool bladeren gebruikt (wat de smaak wel heeft gezet voor het ganse sapje) Gebruik veel of weinig, daar moet je mee experimenteren... De dag ervoor gebruikte ik bv de boerenkool (ook uit de tuin), iets wat frequenter gebruikt wordt in sappen.

Hier zie je de ingrediënten van mijn sapje... voor mij al een prestatie om geen zoet sapje te maken :-) de bittere, zure sappen zijn beter voor je binnenkant.

ingrediënten:

bloemkool bladeren (die moeten bij mij niet naar de composthoop :-) )
een heerlijk zachte pompoen (wat niet meer in de soeppot kon, juicen we :-) )
citroen
gember
kurkuma
komkommer

... en juicen maar!!

Afgewerkt met chiazaadjes, dat brengt soms wel een meerwaarde aan je sapje :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten