zaterdag 13 september 2014

zaadjes verzamelen... tomaten

Vergeet niet om nog nieuwe zaadjes te verzamelen van je tomaten! Vorig jaar ben ik daar mee begonnen, heb dit jaar een mooi arsenaal tomatenplanten uit de grond gestampt :-) Alle zaden die ik geoogst had zijn uitgekomen, uitgezonderd 1 soort, zwarte tomaten, wat ik heel jammer vind. Da zijn de moeilijke blijkbaar...
Maar de banaantomaat, gele tomaat, kleine ronde en kleine italiaanse tomaatjes deden het goed :-)

Dus hoe ga ik te werk met de zaden...

Je kan nooit genoeg kommetjes hebben :-)
Ik neem meestal de tomaten die een beetje overrijp geworden zijn, of een rotte plek hebben en niet meer opgegeten worden.
Daar pruts ik de zaden uit en doe die in een bakje met water. Dat laat ik ongeveer een week staan en dan pruts ik die er weer uit en leg ze te drogen op een velletje keukenrol. Na enkele dagen doe ik ze in een zelfgevouwen papieren zakje. Plastiek ademt niet, daarom gebruik ik papier (meestal kladpapier dat anders de vuilbak ingaat)
En deze manier heeft me 100% resultaat gegeven! Had dit jaar een dertigtal planten, heb er dan ook enkele cadeau gedaan :-)



Deze soorten zouden het wel beter in een serre doen, maar dat hebben we niet, dus ze moeten wel wat regen trotseren hier :-) Misschien is er voor volgend jaar nog een andere oplossing gevonden...




Succes ermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten